0. Decalogul cu detalierea ei și Legea Ceremonială

În data de 3 Decembrie 2024 am lansat o invitație către mai mulți pastori și alți slujitori ai Domnului Isus pentru a studia un subiect cu care ne confruntăm fiecare, atât personal cât și în locul unde slujim. S-a format astfel o grupă care să studieze individual subiectul și după trei săptămână să ne adunăm împreună pentru a împărtăși concluziile studiului, iar după o pauză de meditare la cele împărtășite să revenim pentru a dezbate tema mai profund. Data stabilită pentru prima întâlnire este 19 Decembrie 2024.

Acest articol conține concluziile mele personale pe care nu le-am împărtășit cu participanții la grupa menționată mai sus, ci cu alte persoane care nu au timp să studieze subiectul și nici să participe la grupă, dar ar vrea să citească un articol pe baza acestei teme importante. Personal nu am împărtășit aceste gânduri în așa detaliu în public, pentru că nu am fost sigur și am vrut să urmez porunca dată de Duhul Sfânt: "Am văzut că slujitorii ar trebui să-i consulte pe cei în care au motive să se încreadă, cei care au participat la toate soliile și sunt neclintiți în tot adevărul prezent — aceasta înainte de a susține noi puncte importante despre care cred că sunt sprijinite de Biblie. Atunci slujirorii vor fi într-o desăvârșită unire, și unitatea dintre slujitori va fi simțită de biserică. Am văzut că o astfel de cale va împiedica dezbinări nefericite și atunci nu va fi nici o primejdie ca turma prețioasă să fie despărțită și oile împrăștiate, fără păstor." ST 61.3

Întrebările de ghid pentru acest studiu despre Legile despre curat și necurat sunt:

  • Mai sunt valabile și aplicabile aceste legi de necurăție pentru noi astăzi? Pe ce bază am spune da sau nu?
  • ⁠⁠Sunt aceste legi de curat/necurat parte din Legea ceremonială sau sunt legi de sănătate? Fiindcă implică jertfele (ceremonialul) le face legi ceremoniale, sau având de a face cu sângele sunt defapt legi de sănătate la care ceremonialul doar ne arată cum se aplică jertfa lui Isus Hristos în aceste cazuri?
  • Este o dovadă Scripturistică că au fost anulate și nu mai sunt valabile, aplicabile? Dacă da, până când au fost valabile și cu ce au fost înlocuite? Orice umbră din VT a fost înlocuită (circumcizia cu botezul, Paștele cu Sfânta Cină, Cincizecimea cu botezul Duhului Sfânt, ciucurii la haine cu reforma în îmbrăcăminte, etc), deci și aceste legi ar fi trebuit înlocuite cu o realitate dacă erau umbră. Care ar fi realitatea pentru legile de necurăție?
  • Legea de curat/necurat are ceva a face cu privire la Ziua Ispășirii din Leviticul 16 și pregătirea noastră pentru Marea Zi a Judecății care astăzi are loc în ceruri?
  • Dacă ar fi aplicabile astăzi, ce ar însemna conform Scripturii că ar trebui să facă persoanele necurate în acea perioadă, dar și ceilalți din jur?

În articolul am să abordez primele patru întrebări de mai sus cu privire la legile despre curat/necurat pentru a înțelege dacă ele sunt parte din Legea ceremonială (adică au fost temporare și astfel nu mai sunt valabile/aplicabile) sau dacă sunt parte din Cele Zece Porunci (adică sunt veșnice și aplicabile). Ultima întrebare este condiționată de primele. Dacă vom ajunge la concluzia că sunt aplicabile, atunci se va aborda și ultima întrebare într-un alt context.

Unii au comentat faptul că mai sus am menționat doar două legi, Decalogul și Legea ceremonială. Da, în Sfânta Scriptură găsim mai multe porunci, orânduieli și legi menționate, dar, așa cum vom vedea pe parcurs, toate sunt defapt detalierea la una sau cealaltă din Legile menționate. Decalogul este veșnic, dar a fost dat omului înainte de păcat. Legea ceremonială a fost dată după păcat, căci era o umbră care arăta spre lucrarea lui Iisus Hristos pentru mântuirea omului din încălcarea Legii Celor Zece Porunci. De aceea, la bază sunt doar două Legi principale. Stă scris, "Biblia ne prezintă două legi — una neschimbătoare și veșnică, iar cealaltă trecătoare, provizorie." Patriarhi și Profeți, pg 370.2.

Cel mai important lucru ce am realizat este să rămânem la ce “stă scris”, “la Lege și la mărturie.” Duhul Sfânt ne spus că trebuie “să învățați să nu treceți peste ce este scris.” 1 Corinteni‬ ‭4:6 VDC. Domnul să ne dea harul să nu adăugăm nimic și să nu scoatem nimic din Cuvântul care S-a întrupat.

Lucrând ani de zile în domeniul sănătății am fost învățat să lucrez de la cauză la efect, adică să rezolv cauza și să las ca efectul să-L rezolve Cel atotputernic. Am învățat cum cauza oricărui efect este încălcarea sau împlinirea legii. Cei mai mulți însă ne pierdem ori în legile care detaliază Legea principală sau în mărturii care fără contextul Legii sunt foarte subiective. De aceea, este important ca în subiectul studiat în acest articol să ne focalizăm pe Lege ca fundație, iar celelalte legi care detaliază și mărturii își vor găsi locul potrivit odată ce fundația este așezată așa cum a intenționat Creatorul. Legea este ceva clar și obiectiv, pe când mărturia (exemplele date de aplicare a legii) pot fi uneori neclare și subiective. De aceea este important de înțeles Legea obiectivă și apoi să mergem la lucrurile uneori neclare și subiective ale mărturiei. Luate împreună ele vor avea sens când nu se vor contrazice în nici un punct între ele și nici cu restul Bibliei.

Dacă legea de necurat/curat nu ar fi valabilă, ce ar înseamna?

Este important de luat în calcul ce ar însemna dacă legile din Leviticul despre necurat/curat nu ar mai fi valabile. Important de reținut că ele sunt un întreg. Nu se poate lua una și lăsa alta. Sunt toate parte din aceiași lege. Iată câteva lucruri care le-am înțeles:

  • Am spiritualiza totul, căci am crede că sângele lui Isus Hristos ne curăță de tot ce este fizic și legea necurat/curat nu mai este valabilă. Nu mai este nici o necurăție fizică.
  • Am putea atinge morții și chiar să-i aducem în casa Domnului sau în templu (dacă ar fi), fără nici un efect asupra noastră sau ca Dumnezeu să se supere că-i încălcăm Legea care interzice așa ceva.
  • După naștere femeia nu ar trebui să ia un timp de refacere și curățire, chiar dacă și medicina recomandă un astfel de timp...
  • Am putea mânca carne necurată fără probleme.
  • Am putea mânca sânge și grăsime.
    • ⁠Dumnezeu a interzis consumul de sânge și grăsime ca fiind abominare/spurcăciune (Lev 3, 7, 17 și 19), dar și scurgerea de sânge la femei și atingerea celui necurat El o declară ca fiind necurăție, o abominare/spurcăciune (Lev 18:19,24-30). Deci, dacă aceste legi de necurat/curat nu se mai aplică, atunci putem consuma orice sânge și grăsime pentru că nu mai este nimic exterior necurat sau interzis.
  • Am putea mânca orice mortăciune fără daune morale sau fizice.
  • Am putea trăi cu mucegai în casă fără probleme.
  • Am putea avea intimitate chiar și la menstruația soției! (Aceasta susțin mulți teologi care aplică ceea ce cred despre faptul că sângele lui Isus Hristos ne curăță de orice necurăție.)
  • ⁠⁠Am putea ignora orice boală contagioasă (lepră, etc) sau contaminatoare (sânge sau infecție și puroi), cazuri care nu ar mai trebui carantinate/izolate. Boala nu ar mai mai avea nici un efect asupra nimănui!
    • Atunci de ce a fost izolare în Pandemie și Bisericile s-au închis? Zicem una, dar facem alta?
    • Asta contrazice Spiritul Profetic (Divina Vindecare 277).
  • Am putea ignora sfințenia exerioară, căci doar interiorul contează!
    • Nu trebuie să fim curați, sanitari sau în igienă în exterior.
    • Nu mai trebuie ținută nici o lege în exterior, faptic, căci doar credința contează.
  • Am putea încălca faptic și în exterior orice poruncă din Cele Zece Porunci, căci Leviticul 6:1-7 vorbește despre necurăția celui ce minte, adică încalcă porunca a 9-a. Iar cel ce încalcă una, le poate încălca pe toate.
    • Deci, inclusiv Legea morală se aplică doar spiritual, fizic sau faptic nu mai există păcat și necurăție.
  • Sâmbăta nu mai trebuie sfințită, căci totul este curățit/sfințit și deci nu mai este nimic necurat/nesfânt.
  • În pofida celor de sus, am fi pregătiți pentru Ziua Ispășirii, gata să stăm înaintea judecății lui Dumnezeu exact așa cum suntem. Nu mai este nici o necurăție de care trebuie să fim curățiți pentru Marea Zi a Ispășirii, chiar dacă Legea (Levitic 16:30) cere curățire.

Pare umpic șocant și dus la extremă, dar cei care au adoptat o astfel de credință că legea de necurat/curat nu mai este aplicabilă și că sângele lui Isus Hristos ne curăță de orice necurăție trăiesc lucrurile menționate mai sus. Așa sunt Biserica Romano Catolică, Protestanții, mișcarea New Age "Creștină", etc. Oare nu este aceasta o avertizare pentru noi? Oare cele scrise în Scriptură nu au fost scrise pt mântuirea noastră dintr-o astfel de stare? Am să trec însă "la Lege și la mărturie."

Legea Celor Zece Porunci

Legea Celor Zece Porunci era cunoscută dinainte de Sinai și transmisă verbal (vezi Patriarhi și Profeți pg 363). Defapt, ea era inclusă în porunca dată lui Adam și Eva de a nu mânca din pomul oprit; căci, Iacov declară că încălcarea unei singure porunci înseamnă încălcarea tuturor. În încălcarea acelei singure porunci, Adam și Eva au încălcat defapt toată Legea Celor Zece Porunci. Decalogul deci este prima Lege: ea este adevărul, ea este veșnică, ea este neschimbabilă. Ea este la fel de veșnică precum tronul Creatorului. Pe baza ei funcționează absolut totul în întregul univers.

Legea Ceremonială

Păcatul omului, încălcarea Legii, a dus la instaurarea unui sistem de recuperare a omenirii din nelegiuire prin jertfa lui Iisus Hristos ca să fie adus înapoi la ascultare desăvârșită de voia lui Dumnezeu, manifestată prin Cele Zece Porunci. Acesta este sistemul ceremonial de simboluri și tipuri care ne învăța dinainte ce avea Isus Hristos să facă pentru a ne mântui și care era partea omului în acest proces. Ea este temporară, este o umbră a slujirii a Mielului lui Dumnezeu, a Evangheliei mânturii prin Isus Hristos.

Ambele Legi, cea veșnică și cea temporară, au fost date omului în grădina din Eden: una înainte de păcat și cealaltă după păcat. Ulterior au urmat detalierea acestor legi, dar este important să înțelegem că sunt două și toate celelalte legi ulterioare trebuie să fie încadrate în una sau cealaltă pentru a face distincție între ceea ce era adevăr veșnic și ceea ce era umbră temporară.

Detalierea Legii Celor Zece Porunci

Datorită încălcării Celor Zece Porunci și a coruperii omului de păcat, Creatorul a dat alte legi care erau defapt detalierea Decalogului. “Lui Moise i s-a poruncit să scrie, atunci când îi spunea Dumnezeu, rânduieli și legi prin care se dădeau lămuriri și amănunte în legătură cu ceea ce se cerea. Îndrumările acestea, cu privire la îndatoririle izraeliților față de Dumnezeu și unul față de celălalt, cum și față de străin, erau doar principiile Celor Zece Porunci, dezvoltate și redate în așa fel, încât nimeni să nu poată greși. Ele aveau scopul de a apăra sfințenia Celor Zece Porunci, săpate pe tablele de piatră.” Patriarhi și Profeți 364.1. Acestea sunt tot atât de veșnice precum Decalogul, încălcarea lor fiind la fel de gravă precum încălcarea Celor Zece Porunci. Acestea includ toate legile, poruncile și orânduirile date de Legiuitorul divin în afara Legii ceremoniale.

“Te-ai pogorât pe Muntele Sinai, le-ai vorbit din înălţimea cerurilor şi le-ai dat porunci drepte, legi adevărate, învăţături şi orânduiri minunate.” Neemia 9:13. Ellen White declară că Neemia aici se referă la Legea Celor Zece Porunci, care include legile care o detaliază menționate de Neemia: "Cu privire la Legea proclamată pe Sinai, Neemia spune: (citează Neemia 9:13 și Romani 7:12). Aceasta nu poate fi altă lege decât Decalogul." Patriarhi și Profeți pg 365.2

Aceste porunci, orânduieli și legi care detaliau Legea Celor Zece Porunci erau adăugat în contextul degradării. Ele existau și înainte, dar nu erau revelate decât când contextul cerea aceasta. Legea cu privire la consumul de carne nu a fost revelată decât după potop, când consumul de carne a fost introdus. Pe măsură ce omul s-a degradat tot mai mult s-au adăugat alte legi cu detalii pentru contextul de degradare mai profundă, dar ele se bazau pe Decalog și erau în armonie cu celelalte legi derivate din original. Ele erau tot atât de veșnice ca Decalogul, chiar dacă se evidențiau doar când contextul cerea aceasta. La fel este cu Legea Celor Zece Porunci. În grădina din Eden Dumnezeu nu a trebuit să dea omului tot Decalogul, căci în singura poruncă dată se includea toată Legea. "Căci cine păzeşte toată Legea şi greşeşte într-o singură poruncă se face vinovat de toate." Iacov 2:10.

Problema omului cu cele două legi

Problema a fost și este amestecarea celor două legi date omenirii în grădina din Eden: prima fiind Decalogul și detalierea sa și a doua fiind legea Ceremonială și detalierea sa. Cel mai important pas este diferențierea între cele două pentru a ști ce anume este veșnic și ce este o umbră. Amestecarea lor, precum o fac evanghelicii, va duce la desconsiderarea Legii veșnice și a detalieirii ei și astfel trăirea în păcat. Acesta înseamnă o stare de nesfințire/necurăție care ne face să încălcăm Sabatul și astfel tot Decalogul, care înseamnă că răstignim pe Isus Hristos din nou. De aceea, acest subiect este extrem de important de înțeles în lumina a “stă scris.”

Întrebarea importantă este dacă tot ce implica jertfele este lege ceremonială? Ca adventiști acceptăm Leviticul 11 ca fiind parte din Decalog și încălcarea acestei legi alimentare fiind ca încălcarea Legii morale. Respingem însă Legea curăției/necurăției din Leviticul 12-15, în special capitolul 15, pentru că includ jertfele. Trebuie răspuns la întrebarea introductorie acestui paragraf pentru a găsi adevărul. Oare încălcarea vreuneia din Cele Zece Porunci implica jertfele? Cine fura, mințea, curvea, etc trebuia să aducă jertfe? Desigur. Leviticul 6:1-7 este un exemplu al unui om care fura și mințea și care trebuia să aducă jertfă. Deci, aducerea jertfelor ceremoniale aveau ca scop iertarea păcătosului, sfințirea lui și aducerea lui înapoi la împlinirea Legii. Oare nu este la fel cu Leviticul 15?

În Leviticul 15 avem problema omului (o scurgere de sânge sau altceva precum puroi, etc) care vine datorită nelegiuirii, iar sistemul ceremonial intervine odată ce aceste scurgeri încetează și s-a împlinit cerința de curățire sau pocăință (spălare, așteptare 7 zile, etc). Aplicarea sistemului ceremonial este lecția despre cum se face ispășire pentru noi prin sângele lui Isus Hristos ca să fim iertați de necurăție/nesfințire și aduși din nou în favoarea divină și împlinirea Legii. Aceasta este ceea ce are loc cu încălcarea oricărei porunci din Decalog sau a legilor care detaliu Legea morală.

Procesul de curățire după nelegiuire

În Leviticul cap. 6 avem dat un exemplu al încălcării poruncii a 9-a care scoate la iveală un principiu folosit în toate încălcările de Lege, inclusiv în legile de necurat/curat. Primul pas era conștientizarea încălcării Legii. În primele trei versete ne prezintă încălcarea poruncii a 9-a în diverse forme pentru a conștientiza păcatul: jurat strâmb, înșelare, mințire, etc. Astfel omul este conștientizat că făcând astfel "păcătuiește" (v3) și astfel "va păcătui ... și va săvârși o nelegiuire față de Domnul" (v2).

Al doilea pas era îndreptarea nelegiuirii, sau curățirea de pata adusă prin păcat. În versetele 4 și 5 ne arată procesul sau legea de "curățire" sau îndreptare a nelegiuirii săvârșite: "să dea înapoi" lucrul pentru care a înșelat și "să mai adauge a cincea parte".

Al treilea pas era jertfa de ispășire ca să fie iertat de Dumnezeu. În versetele 6 și 7 vedem cum se aplică Legea Ceremonială la încălcarea Legii Celor Zece Porunci pentru ca să se facă ispășire prin sângele Mielului lui Dumnezeu pentru cel nelegiuit, ca să fie iertat.

Acești trei pași sunt cei parcurși în orice lege încălcată, inclusiv legile de necurat/curat. În primul rând i se arată omului în ce anume este necurat: lepră, mort, scurgere, etc. Al doilea pas este detalierea a ce să facă pentru a se curăți de acea încălcare a legii și să devină curat: dărâmare a casei, carantinare, spălare trup și haine, timp de așteptare etc. Al treilea pas este jertfa de ispășire ca să fie iertat de Dumnezeu prin sângele lui Isus Hristos de nelegiuirea sa care-l făcea necurat.

Aceiași trei pași apar de multe ori în Sfânta Scriptură. Domnul Iisus Hristos îi amintește când spune, "Totuşi vă spun adevărul: Vă este de folos să Mă duc, căci, dacă nu Mă duc Eu, Mângâietorul nu va veni la voi, dar, dacă Mă duc, vi-L voi trimite. Şi când va veni El, va dovedi lumea vinovată în ce priveşte păcatul, neprihănirea şi judecata. În ce priveşte păcatul, fiindcă ei nu cred în Mine; în ce priveşte neprihănirea, fiindcăMă duc la Tatăl şi nu Mă veţi mai vedea; în ce priveşte judecata, fiindcă stăpânitorul lumii acesteia este judecat." Ioan 16:7-11.

Dovedirea lumii de păcat este conștientizarea noastră a unde am încălcat Legea divină. Neprihănirea este nevoia noastră de darul pocăinței căpătat prin harul și lucrarea Domnului Hristos în viața noastră. Judecata este ispășirea pe care Mielul lui Dumnezeu și Marele Preot o face în dreptul fiecăruia. Domnul Iisus a declarat, "oricine crede în El nu este judecat, cine nu crede a şi fost judecat, pentru că n-a crezut în Numele singurului Fiu al lui Dumnezeu." Ioan 3:18.

O umbră sau legi sanitare?

Fiindcă legile care detaliază Decalogul sunt defapt egale cu Legea morală, va trebui să vedem dacă Legea din Leviticul 15 este o umbră sau se găsește în vreuna din Cele Zece Porunci ca să vedem că este veșnică. Aceasta a fost întrebarea mea pentru Domnul Isus și Tatăl ceresc, “Doamne, în care din Cele Zece Porunci se încadrează legea de curat și necurat?” În timp ce studiam subiectul Decalogului în timpul unei prezentări pe un grup, Duhul Sfânt m-a luminat să văd răspunsul în timp ce citeam următorul verset: “Preoții lui calcă Legea Mea și Îmi pângăresc lucrurile Mele sfinte, nu fac nicio deosebire între ce este sfânt și ce nu este sfânt, nici nu învață pe oameni să facă deosebire între ce este necurat și ce este curat, își întorc ochii de la Sabatele Mele și sunt pângărit în mijlocul lor.” Ezechiel‬ ‭22‬:‭26‬ ‭VDC‬‬.

Porunca a patra cere sfințire/curățire. Atunci am înțeles că cu adevărat legea curăției/necurăției este parte din Cele Zece Porunci, mai specific din porunca a 4-a. Aceasta înseamnă că Legea despre curat/necurat este veșnică. Legea ceremonială este introdusă în Leviticul 15 pentru a aduce omul la sfințire/curățire și la împlinirea Legii. În Spiritul Profetic de asemenea Duhul Sfânt ne spune că doar cel sfințit/curat poate sfinți cu adevărat Sabatul.

“Ci, după cum Cel ce v-a chemat este sfânt, fiți și voi sfinți în toată purtarea voastră. Căci este scris: ‘Fiți sfinți, căci Eu sunt sfânt.’” ‭‭1 Petru‬ ‭1‬:‭15‬-‭16‬ ‭VDC‬‬. Petru aici folosește acest “stă scris” pentru a arăta că noi trebuie să fim sfinți precum Dumnezeul nostru. El citează această expresie care este folosită de multe ori în Vechiul Testament, ca o detaliere a Celor Zece Porunci.

“Fiindcă ei, într-adevăr, pentru puține zile ne disciplinau după cum li se părea bine; dar El, pentru folosul nostru, ca să fim părtași ai sfințeniei lui. Urmăriți pacea cu toți oamenii și sfințenia, fără care nimeni nu va vedea pe Domnul;” ‭‭Evrei‬ ‭12‬:‭10‬, ‭14‬ ‭BTF2015. Detalierea Celor Zece Porunci ne arată cum să fim sfinți/curați ca să vedem pe Domnul nostru. Înaintea lui Dumnezeu nu va intra nimic necurat, deci El vrea să ne pregătească pentru a intra în prezența Celui ce este un foc mistuitor.

Legea Ceremonială și Evanghelia

Problema cea mare cu privire la Legea Ceremonială este că, fiind considerată anulată complet la Cruce și nemaiavând nici o valoare sau seminificație, nu mai luăm seama la rolul ei. Domnul Isus Hristos ne-a dat-o tocmai ca să ne arate planul și procesul de mântuirea a omului din încălcarea Legii veșnice a Creatorului. Legea Ceremonială nu a fost pur și simplu anulată și astfel nu mai are nici o semnificație pentru slujitorul lui Dumnezeu astăzi. Ea a fost împlinită în întruparea, viața, jertfa, învierea Domnului Hristos. Dar, ce nu realizăm este că ea continuă să fie împlinită de Mielul, Marele Preot și Regele nostru și astăzi! Fără Legea Ceremonială noi nu putem înțelege Planul Mântuirii și cu siguranță că nu avem Evanghelia adevărată manifestată în tipuri și simboluri. Procesul mântuirii păcătosului este ascuns de ochii noștri în felul acesta prin "toate amăgirile nelegiuirii" 2 Tesaloniceni 2:10. Fiindcă lepădăm Evanghelia predată nouă în Sanctuar, trebuie să inventăm alte Evanghelii; dar acestea au ca sfârșit doar iazul cu foc.

Ca exemplu la această problemă am să fac referire la un citat scris de un grup de Evanghelici care spuneau că sângele lui Iisus Hristos a curățat femeia și ea nu mai este necurată la menstruație, iar aceasta înseamnă că ea poate avea intimitate și în timpul menstruației (Protestanți Evanghelici, John Piper, și alții). Are dreptate deplină, dacă această lege a necurăției/curăției nu mai este valabilă și dacă sângele lui Iisus Hristos ne-a curățit pe deplin de orice necurăție. La această concluzie extrem de eronată, căci și natura ne învață că este nepotrivit ca să ai intimitate în timpul menstruației, se poate ajunge doar când nu luăm în calcul pașii detaliați a cum se aplică jertfa Mielului lui Dumnezeu în dreptul necurățiilor noastre. Aceasta defapt este spiritualizarea învățăturilor lui Dumnezeu, căci necurăția fizică a rămas exact la fel! Este deci o învățătură spiritistă, direct de la Lucifer.

În Legea Ceremonială Dumnezeu ne-a arătat că sângele Mielului se aplica doar la finalul procesului de curățire a necurăției. Oricare ar fi fost necurăția, jertfa mielului era adusă doar ca punct final și încununare a curățirii. Fără jertfa Mielului lui Dumnezeu omul nu putea fi numit ca și curat, căci rămânea încă cu necurăția lui. Dar, în felul acesta Dumnezeu ne arată că este absolut greșit să aplicăm sângele lui Iisus Hristos ca curățind necurățiile înainte de finalizarea procesului de curățire. Sângele Mielului nu se poate aplica cât timp omul este încă necurat. Nu ar ajuta la nimic, căci necurăția ar continua, și mai mult ar fi o profanare a jertfei lui Iisus Hristos. De aceea trebuie să ne întoarcem înapoi la "stă scris" și să vorbim și să trăim doar în armonie cu "la Lege și la mărturie." În Sanctuar Dumnezeu ne-a arătat calea Sa, calea mântuirii.

Lucrul care m-a zguduit cel mai mult cu argumentul că cuplul pot avea intimitate și în timpul menstruației, este faptă că este diametral opus la ce spune Dumnezeul Creator din nou și din nou cu avertizările cele mai solemne. Iată câteva:

"Dacă un om se culcă cu o femeie care este la sorocul femeilor şi-i descoperă goliciunea, dacă-i descoperă scurgerea şi ea îşi descoperă scurgerea sângelui ei, amândoi să fie nimiciţi din mijlocul poporului lor." Leviticul 20:18.

"Iată că toate sufletele sunt ale Mele. După cum sufletul fiului este al Meu, tot aşa şi sufletul tatălui este al Meu. Sufletul care păcătuieşte, acela va muri. Omul care este drept, care face judecată şi dreptate, care nu mănâncă pe munţi carne jertfită idolilor şi nu ridică ochii spre idolii casei lui Israel, care nu necinsteşte nevasta aproapelui său şi nu se apropie de nevastă-sa în timpul necurăţiei ei." Ezechiel 18:4-6. Folosim adesea versetul 4 pentru a dovedi alte adevăruri Biblice, dar a te apropia de nevastă în timpul menstruației Dumnezeu declară că va fi pedepsit cu moartea!

Și acum, eu să arunc aceste versete și altele la gunoi ca nesemnificative și să iau datinile oamenilor? Nu este aceasta o nebunie și o nelegiuire? Chiar aș arăta prin aceasta că trăiesc, "Temeți-vă de Dumnezeu"? Apocalipsa 14:7.

Era aplicabilă legea de necurat/curat înainte de păcat? Va fi aplicabilă și în cer?

Răspunsul simplu și clar este: Desigur că da, la fel cum era oricare poruncă din Cele Zece Porunci. Porunca despre a nu curvi este aplicabilă chiar dacă nu curvești, și la fel cu orice altă poruncă. Legea te condamnă doar când porunca este încălcată. Legea despre curățire este aplicabilă chiar dacă nu ești necurat, iar cât timp nu se încalcă arată că ești în armonie cu Legea pentru că ești curat. Pentru că această poruncă este o detaliere a poruncii a 4-a, ea ne arată ce înseamnă să fim nesfinți/necurați și astfel să încălcăm porunca de a sfinți Sabatul. Legea Ceremonială ne arată cum să devenim din nou curați prin sângele lui Isus Hristos pentru a sfinți Sabatul și a fi în armonie cu Creatorul și toată creația Sa.

Este împortant să vedem că în Biblie o Lege temporară dată de Dumnezeu nu a fost pur și simplu anulată și gata. Ele au fost o umbră, ceea ce înseamnă că aveau să fie înlocuite de o realitate veșnică, de adevăr. Să ne uităm la exemplele avute în Biblie.
•⁠ ⁠Circumcizia a fost înlocuită de botez, nașterea din nou fiind intrarea în legământul lui Dumnezeu
•⁠ ⁠⁠Ciucurii de la haine fiind înlocuite de reforma în îmbrăcăminte, după cum Domnul spune prin Ellen White.
•⁠ ⁠⁠Sărbătoarea Paștelui fiind înlocuită de Cina Domnului care va continua veșnic.
•⁠ ⁠⁠Sărbătoarea Cincizecimii a fost înlocuită de revărsarea Duhului Sfânt care va rămâne pururea cu noi.
•⁠ ⁠⁠Toate celelalte sărbători au fost sau vor fi împlinite și astfel înlocuite de adevăr veșnic.
•⁠ ⁠⁠Slujirea și simbolurile de la sanctuar au fost înlocuite cu slujirea și adevărul în Hristos Isus ca Miel al lui Dumnezeu și Mare Preot al Său.

Acestea sunt Legile ceremoniale sau legile în formă de umbră care au fost sau vor fi înlocuite de adevăr. În schimb, Legea veșnică a Celor Zece Porunci cu legile ce o detaliau nu erau înlocuite cu altceva. Încălcarea lor cerea moartea păcătosului, sau aducerea lui la ascultare prin împlinirea legilor ceremoniale în viața, moartea și slujirea Mântuitorului nostru Isus Hristos. Este un alt fel de a face distincția între Legea veșnică și Legea temporară.

Legea de curat/necurat la animale a existat dinainte de evrei. Aceasta o acceptăm ca Adventiști de Ziua a Șaptea și o predicăm direct și clar. De când a dat Domnul această Lege? De când au început să consume carne desigur, iar aceasta a venit după încălcările de lege până la punctul de exterminare prin potop. Exista însă Legea aceasta înainte de potop? Desigur! Doar că a fost revelată la timpul potrivit. Era o umbră sau parte din Cele Zece Porunci și astfel veșnică? O umbră nu era căci nu umbrea nimic și nu a fost înlocuită cu nimic, așa că era parte din Decalog. Singurul remediu pentru păcătos era aducerea lui la ascultarea legii prin jertfa lui Isus Hristos, procesul arătat în legile ceremoniale. Atunci din care poruncă a Decalogului făcea parte? Din porunca a 4-a, căci doar aceea are a face cu curat/necurat și sfânt/nesfânt.

Oare Legea curat/necurat la om/obiecte de când exista? Avem dovadă că exista înainte de Leviticul 12-15? Precum Legea de curat/necurat al animalelor a fost introdusă când a fost introdusă mâncatul lor, tot astfel legea de curat/necurat trebuia introdusă când problema de menstruație a femeii a fost introdusă. Când a fost introdusă menstruația femeii și astfel legea cu privire la acest lucru? În grădina din Eden după încălcarea Legii, căci stă scris, “Femeii i-a zis: ‘Voi mări foarte mult suferinţa şi însărcinarea ta; cu durere vei naşte copii’.” Gen 3:16. Păcatul femeii a adus asupra ei schimbarea totală în trup, în sarcină și naștere. Nelegiuirea a schimbat corpul ei și a adus la iveală necurăția femeii prin menstruație, ca ea să nu uite nelegiuirea ei și să fie ajutată să stea într-o stare de pocăință continuă.

Ca mărturie înainte de Sinai o avem pe Rahela care prin necurăția femeii scapă de percheziția lui Laban și moartea care o amenința. Acesta este un exemplu că oamenii cunoșteau această Lege și o păzeau înainte ca ea să fie dată detaliat prin Moise. Ea a fost cunoscută precum Cele Zece Porunci din Eden, dar a fost scrisă doar la Sinai. Ea nu este o umbră a nimic și nu este nici cel mai mic indiciu că a fost înlocuită cu altceva. Cel ce o încalcă are un singur remediu: aducerea înapoi la păzirea ei, adică să fie curat, prin jertfa și slujirea Mântuitorului, așa cum era detaliat în Legea ceremonială.

Oare în cer va mai fi femeia necurată prin menstruație? Vorbind despre ce va intra în Cetatea Noul Ierusalim Cuvântul lui Dumnezeu ne declară astfel, "nimic întinat nu va intra în ea" Apocalipsa 21:27. Dumnezeu a declarat că menstruația întinează, spurcă sau face necurat atât pe femeie cât și tot din jur. Așa că slavă lui Dumnezeu că femeia va fi vindecată pentru totdeauna de menstruație și veșnic nu va mai avea această problemă! Nici bărbatul nu va mai avea probleme de scurgere sau pierdere a seminței. În ceruri și pe Noul Pământ nu va mai fi nimic necurat sau care întinează. Totul va fi curat și sfânt, precum Dumnezeul nostru desăvârșit.

Mărturia Legii Sabatului și Legii curăției în Noul Testament

"Femeile care veniseră cu Isus din Galileea au însoţit pe Iosif, au văzut mormântul şi felul cum a fost pus trupul lui Isus în el, s-au întors şi au pregătit miresme şi miruri. Apoi, în ziua Sabatului, s-au odihnit, după Lege." Luca 23:55,56 VDC. În Noul Testament avem mărturia că poporul Creatorului sfințea Sâmbăta "după Lege." Să ne uităm dacă există o astfel de mărturie și despre curățire.

"Când a venit ziua a opta, în care trebuia tăiat împrejur Pruncul, I-au pus numele ISUS, nume care fusese spus de înger înainte ca să fi fost El zămislit în pântece. Şi, când s-au împlinit zilele pentru curăţirea lor, după Legea lui Moise, Iosif şi Maria au adus Pruncul la Ierusalim, ca să-L înfăţişeze înaintea Domnului." Luca 2:21,22 VDC. Și aici avem o mărturie în Noul Testament că poporul Creatorului s-a curățit de necurățiile lor, "după Lege". În felul acesta vedem o mărturie asemănătoare despre Sabat cât și legea curat/necurat. Aceasta ne ajută să vedem că cea din urmă este defapt o detaliere a Legii Sâmbetei, căci trebuie să fim curățiți/sfințiți pentru a sfinți Sabatul.

"Sunt valabile, dar doar PRINCIPIUL"

Am avut discuții cu pastori și creștini sinceri unii din care au declarat că nu mai sunt valabile decât principiul lor, iar alții că sunt valabile dar doar principiul lor. Fiindcă am studiat Biblia cu mulți alți Creștini ne-adventiști tot timpul își scuzau încălcarea Sabatului folosind același argument, toată Legea a fost răstignită dar a rămas PRINCIPIUL. Iată un exemplu care a rezultat pe TikTok după ce am citat din Biblia de la Bălgrad 1648 Evrei 4:9 unde spune că a rămas serbarea Sâmbetei pentru poporul lui Dumnezeu:

În ce rezultă această credință? Se vede în viața lor, pot încălca orice Lege a Domnului scuzând că ei aplică PRINCIPIUL, dar o fac cum vor ei, când vor ei, cât vor ei. Oare Spiritul lui Hristos îi conduce la o astfel de credință? Nicidecum, și se vede clar prin rodul vieții lor că-i conduce cel nelegiuit. Împreună cu alți frați pastori și evangheliști continuu arătăm că nu este așa! Această credință și atitudine trebuie arătată ca fiind falsă pentru a-i aduce înapoi la Legea Domnului. Noi suntem chemați să trăim "la Lege și la mărturie" nu la principiu, căci dacă ne credem singuri înțelepți vom pieri.

Când noi însă aplicăm aceiași atitudine și aceiași credință față de Legile de curat/necurat, oare nu ne conduce același spirit ca și pe ei? Cu siguranță.

Sunt două feluri de necurății?

Studiind acest subiect în toate felurile pentru a-l înțelege am studiat și ce scrie Institutul de Cercetare Biblică, vocea teologică a Bisericii. Am fost surprins de ce scuză au găsit pt a scuza încălcarea Legii din Leviticul 12-15. Iată porțiuni din articol:

"S-a demonstrat că sistemul levitic se ocupă de două tipuri de impurități. Un tip constă dintr-o necurăție 'dobândită'. Aceste impurități puteau fi îndepărtate printr-o acțiune rituală sau pur și simplu prin trecerea timpului. Celălalt fel de impuritatea este înțeleasă ca fiind 'permanentă' – adică nu ar putea fi niciodată îndepărtată, deoarece o astfel de impuritate a fost întemeiată în organizarea creaţiei.”
"Impuritățile provenite din scurgerile corporale și de la cadavre aparțin în mod clar categoriei de impurități 'dobândite'. După cum arată textul biblic, impuritățile de la scurgerile corporale au fost îndepărtate prin trecerea timpului (cf. Lev 15:1–33; 12:1–8) sau prin intermediul unui ritual de purificare."
"Animalele necurate menționate în Leviticul 11, așa cum sa menționat mai sus, aparțin unei categorii diferite de impurități. The aceasta din urmă a fost denumită în mod corespunzător impuritate 'permanentă'."
"Necurățiile 'dobândite' au fost anulate de Hristos deoarece sistemul ritual ebraic şi-a găsit împlinirea în cruce”.

Par convingătoare aceste argumente. Sunt însă două probleme majore cu o astfel de abordare:
1. Asta ar însemna că te poți atinge de morți fără probleme de sănătate, dar Dr Ignaz Semmelweis a descoperit că nu e așa prin moarte multor mame. Înseamnă că se poate avea intimitate în timpul menstruației, chiar dacă Dumnezeu dă cele mai solemne avertizmente contra unei asemenea fapte. Mama nu trebuie să se mai recupereze după naștere, dar și medicinia recomandă 60 de zile de stat acasă și vom asculta acum de om pentru că nu am ascultat de Dumnezeu?

2. Unde în Biblie sau în Spiritul Profetic găsim această distincție făcută între necurății? Pare logică, dar Dumnezeu nu face și nu a făcut o astfel de distincție. El le consideră pe toate la fel, căci toate vin din încălcarea legilor lui Dumnezeu. Fiecare cere un proces de pocăință diferit, dar toate necurățiile cer jertfa pentru păcat a Domnului Hristos. Este o încumentare să adăugăm la Cuvântul lui Dumnezeu și să scoatem ce vrem noi! Vai și vai îi așteaptă pe acești teologi care fac așa ceva și de cei care le răspândesc și altora!

Aceste necurății nu sunt păcat?

Mai mulți teologi și pastori declară că aceste necurății nu sunt păcat. "Păcatul este încălcarea legii." 1 Ioan 3:4 BTF. Oare nu se încalcă o Lege datorită căreia omul devine necurat? Cu siguranță.

Legea jertfei de ispășire (în Ebraică: “jertfa pentru păcat”) și a arderii de tot erau poruncite să se aducă fără încălcarea Legii morale înainte? Nu. Inclusiv denumirea spune că era o jertfă pentru păcat, pentru încălcarea legii.
Jertfa de ispășire (pentru păcat) și ardere de tot erau cerute doar după încălcarea Legii morale. Prin aceasta vedem că legile din Leviticul 12-15 care cereau jertfa pentru păcat și arderea de tot sunt parte din Legea morală. Odată ce Legea (aici detaliată în lege sanitară) a fost încălcată se cerea jertfă de păcat și ardere de tot. Doar așa se putea face ispășire pentru încălcarea legii prin aceste necurății.

Domnul Iisus Hristos a încălcat această Lege atingând pe cei necurați?

Sunt unii care declară că Domnul Hristos a anulat această Lege de curat/necurat prin faptul că S-a atins de leproși sau a lăsat ca femeia cu scurgerea de sânge de 12 ani să se atingă de El. Aceasta este o interpretare umană care încalcă exact ceea ce Domnul Hristos a spus să nu credem, "Să nu credeţi că am venit să stric Legea sau Prorocii; am venit nu să stric, ci să împlinesc." Matei 5:17 VDC.

Momentul în care Mântuitorul S-a atins de lepros El S-a prezentat pe Sine ca mântuirea lui din acea stare de necurăție. Doar Dumnezeu putea vindeca leprosul sau cel cu alte boli, căci datorită necredinței în Creator și păcatului împotriva Lui omul s-a îmbolnăvit. Pocăința și credința în Creator aducea cu sine vindecarea deplină. Domnul Iisus Hristos este singura noastră soluție la necurățiile care au venit peste noi datorită nelegiuirii și doar prin jertfa Lui ispășitoare putem fi pe deplin curățiți de păcatul din inima noastră.

În felul acesta Mesia nu ne-a învățat încălcarea Legii, ci împlinirea Legii ceremoniale în persoana și lucrarea Lui. El este Cel ce ne vindecă de toate păcatele și bolile noastre, iar Mielul lui Dumnezeu este Cel care ridică păcatele lumii. În El avem totul deplin pentru ca să fim aduși din noi în a trăi în armonie cu Dumnezeu prin împlinirea tuturor poruncilor, orânduirilor și legilor Sale (Geneza 26:5).

Spiritul Profetic și legile despre curat/necurat

Spiritul Profetic niciodată nu vorbește negativ despre aceste legi, că ele au fost înlocuite pentru că erau o umbră sau că s-au finalizat, cum o face despre Legea ceremonială, circumcizie, sărbători sau ciucuri. Defapt, în Spiritul Profetic avem transmis un mesaj că ele sunt aplicabile pentru poporul lui Dumnezeu și sunt clasificate ca făcând parte din Cele Zece Porunci, deci un adevăr veșnic.

“Dar nici chiar atunci El n-a încredințat preceptele Sale memoriei unui popor care era gata să uite cerințele Sale, ci le-a scris pe table de piatră. El dorea să ia de la izraeliți orice posibilitate de a amesteca tradițiile păgâne cu preceptele Sale sfinte și de a confunda cerințele Sale cu obiceiuri sau forme omenești. Dar nu S-a limitat numai să le dea preceptele Decalogului. Poporul dovedise că se lasă așa de ușor amăgit, încât Dumnezeu nu voia să lase nepăzită nici o ușă pe care putea veni ispita. Lui Moise i s-a poruncit să scrie, atunci când îi spunea Dumnezeu, rânduieli și legi prin care se dădeau lămuriri și amănunte în legătură cu ceea ce se cerea. Îndrumările acestea, cu privire la îndatoririle izraeliților față de Dumnezeu și unul față de celălalt, cum și față de străin, erau doar principiile Celor Zece Porunci, dezvoltate și redate în așa fel, încât nimeni să nu poată greși. Ele aveau scopul de a apăra sfințenia Celor Zece Porunci, săpate pe tablele de piatră.” Patriarhi și Profeți 364.1

“În însărcinarea pe care le-a dat-o ucenicilor Săi, Hristos nu numai că a schițat lucrarea lor, dar le-a dat și o solie. “Învățați pe oameni”, a zis El, “să păzească tot ce v-am poruncit.” Ucenicii trebuiau să vestească ceea ce îi învățase Hristos. Se cuprinde aici nu numai ce vorbise El în persoană, dar și prin toți profeții și învățătorii Vechiului Testament. Învățătura omenească este exclusă. Nu e loc pentru tradiție, pentru teoriile și concluziile omului sau pentru legislația bisericească. În însărcinarea aceasta nu sunt cuprinse legile rânduite de autoritatea ecleziastică. Servii lui Hristos nu trebuie să predea nimic din toate acestea. “Legea și profeții”, împreună cu tot ce ne e raportat din cuvintele și faptele Lui formează comoara încredințată ucenicilor pentru a fi predată lumii. Numele lui Hristos este deviza lor, semnul lor distinctiv, legătura lor de unire, autoritatea care hotărăște felul lor de purtare și izvorul izbânzii lor. Împărăția Lui nu va recunoaște nimic din ceea ce nu are inscripția Lui.” Hristos Lumina Lumii 826.1

În cartea Divina Vindecare la pagina 277 este o porțiune dedicată acestor legi. Oare scrie că sunt aplicabile, sau nu? Oare le încadrează în Legea Ceremonială temporară sau în Legea Celor Zece Porunci care se aplică și astăzi?

"'Există sănătate în ascultarea de Legea lui Dumnezeu.' În învățătura pe care Dumnezeu a dat-o Israelului, păstrării sănătății i se acorda o mare atenție. Poporul care ieșise din robie, cu obiceiurile lui necurate și nesănătoase pe care le moștenise, a fost supus celei mai stricte exersări practice în pustie, înainte de a intra în Canaan. Israeliții au fost învățați principii ale sănătății și li s-au impus legi sanitare.
"Distincția dintre curat și necurat a fost observată nu numai în serviciul lor divin, ci și în tot ce ținea de viața de zi cu zi. Toți aceia care veneau în contact cu boli contagioase erau scoși în afara taberei și nu li se permitea să se întoarcă fără o curățire perfectă, atât a persoanei, cât și a îmbrăcămintei. În cazul cuiva afectat de o boală infecțioasă, fusese dată îndrumarea: (citează Leviticul 15:4-12)."

În cartea Patriarhi și Profeți capitolul 33 "De la Sinai la Cadeș" avem de asemenea o declarație clară asupra a ce fel de legi sunt legile despre curat și necurat. "O curățenie desăvârșită și o ordine strictă trebuia să fie în toată tabăra și în împrejurimile ei. Erau impuse rânduieli sanitare categorice. Orice persoană necurată din vreun motiv oarecare nu avea voie să intre în tabără. Aceste măsuri erau absolut trebuincioase pentru păstrarea sănătății în mijlocul mulțimii; era de asemenea necesar să fie menținute o ordine și o curățenie desăvârșite, pentru ca Israel să se poată bucura de prezența unui Dumnezeu sfânt. De aceea, El a spus: “Domnul, Dumnezeul tău, merge în mijlocul taberei tale, ca să te ocrotească și să-ți dea în mână pe vrăjmașii tăi dinaintea ta; tabăra ta va trebui deci să fie sfântă”. (Deuteronom 23, 7-8.14.)” Patriarhi și Profeți 375.3

Acest citat este cât se poate de clar că legile/rânduielile date cu privire la curat/necurat sunt "rânduieli sanitare" și nu legi ceremoniale. Deci, ele se încadrează doar în Cele Zece Porunci, fiind o detaliere a acestora. Ele sunt deci legi veșnice, ce fac parte din porunca a 4-a, "sfințirea Sabatului." Oare astăzi când Duhul Sfânt, care era Șechina dintre Heruvimi, trebuie să umple pe fiecare membru al Bisericii lui Dumnezeu, se poate ca poporul lui Dumnezeu să fie mai necurat/nesfânt decât a fost în vechime? Sau defapt Dumnezeu va curăți poporul Său mai mult ca în vechime, atât fizic cât și spiritual?

“Pe vremea aceea, cărțile Vechiului Testament erau singura parte existentă a Bibliei. Și Fiul lui Dumnezeu a mai declarat: 'Au pe Moise și pe profeți; să asculte de ei'. Și a adăugat: 'Dacă nu ascultă pe Moise și pe prooroci, nu vor crede nici chiar dacă ar învia cineva din morți'. (Luca 16, 29.31.)” Patriarhi și Profeți 367.1. Să dea Dumnezeu harul să ascultăm de ceea ce Duhul Sfânt a transmis prin servii Săi de-a lungul veacurilor.

“Ca urmare a nelegiuirii continue, legea morală s-a repetat cu o măreție îngrozitoare de pe Sinai. Hristos i-a dat lui Moise precepte religioase care trebuiau să guverneze viața de zi cu zi. Aceste statute au fost date în mod explicit pentru a păzi Cele Zece Porunci. Ele nu au fost tipuri ca umbre care să treacă odată cu moartea lui Hristos. Ele trebuiau să fie obligatorii pentru om în fiecare epocă, atâta timp cât va dura timpul. Aceste porunci au fost puse în aplicare de puterea legii morale și au explicat clar și lămurit acea lege.” RH 6 mai 1875, alin. 10

“Instrucțiunile date lui Moise pentru Israelul antic, cu contururile lor ascuțite și rigide, trebuie să fie studiate și împlinite de poporul lui Dumnezeu astăzi.” (Scrisoarea 259, 1903). {1BC 1103.4}

“Lumina care mi-a fost dată este că trebuie să studiem mai mult decât o facem instrucțiunile date lui Moise de Dumnezeu după ce El a proclamat legea din Sinai. Cele zece porunci au fost rostite de Însuși Dumnezeu și apoi au fost scrise pe table de piatră, pentru a fi păstrate până va avea loc judecata. După darea legii, Dumnezeu ia dat lui Moise specificații cu privire la lege. Aceste specificații sunt simple și explicite. Nimeni nu trebuie să greșească.
În ziua judecății vom fi întrebați dacă am trăit în armonie cu aceste specificații. Pentru că nu îndeplinim aceste specificații în toate relațiile noastre, în instituțiile noastre, în familiile noastre și în viețile noastre individuale, în orice moment și în toate locurile, nu facem progrese mai mari. După îndrumările pe care le-a dat Dumnezeu, vom fi judecați în ziua din urmă.
“Am studiat aceste specificații? Le-am auzit într-o noapte în urmă cu câteva săptămâni. Părea că erau dăruite lui Israel și era aceeași solemnitate ca și când au fost date. M-am gândit: Acest lucru mi-a fost dat ca să le pot spune oamenilor noștri că trebuie să studiem aceste specificații. Când îndrumările pe care le-a dat Dumnezeu sunt urmate, instituțiile noastre vor fi curate și curate, libere de orice egoism și lăcomie. Tandrețea lui Hristos va intra. Dragostea Lui ne va umple inimile. Un simț al bunătății lui Dumnezeu ne va face să plângem, să cântăm și să-L lăudăm pe Dumnezeu. Atunci vom fi canale vii de lumină, pregătiți să facem voia Lui. AUCR 25 martie 1907, alin. 5

“Trebuie să ne familiarizăm cu legea levitică în toate aspectele ei; căci conține reguli care trebuie respectate; conține instrucțiunile care, dacă sunt studiate, ne vor permite să înțelegem mai bine regula credinței și practicii pe care trebuie să o urmăm în relațiile noastre unii cu alții. Niciun suflet nu are nicio scuză pentru a fi în întuneric. Cei care Îl primesc pe Hristos prin credință vor primi și putere de a deveni fii ai lui Dumnezeu.” Lt 3, 1905, alin. 11

“Domnul Și-a dat cuvântul Său vechiului Israel că, dacă s-ar lipi de El cu strictețe și ar îndeplini toate cerințele lui, El îi va păzi de toate bolile pe care le-a adus asupra egiptenilor; dar această făgăduinţă a fost dată cu condiţia ascultării. Dacă israeliții ar fi ascultat de instrucțiunile pe care le-au primit și ar fi profitat de avantajele lor, ei ar fi fost lecția de sănătate și prosperitate a lumii. Israeliții au eșuat în a împlini scopul lui Dumnezeu și, astfel, au eșuat în a primi binecuvântările care ar fi putut fi ale lor. Dar în Iosif și Daniel, în Moise și Ilie și în mulți alții, avem exemple nobile ale rezultatelor adevăratului plan de viață. Asemenea credincioșie astăzi va produce aceleași rezultate. Pentru noi este scris: „Voi sunteți un neam ales, o preoție împărătească, un neam sfânt, un popor aparte; ca să arătați laudele celui care v-a chemat din întuneric la lumina Sa minunată.” RH 3 martie 1910, alin. 21

Pregătirea pentru Ziua Ispășirii

Am lăsat să abordez acest ultim punct către final, căci trăim la finalul istoriei. Dacă celelalte puncte nu au avut o relevanță prea mare cu privire la legea despre curat/necurat, acest punct ar trebui să aibă. Marea Zi a Ispășirii, Judecata de Cercetare, prezentată în Leviticul 16 este punctul decisiv pentru fiecare muritor. Are oare vreo legătură legea despre curat/necurat cu Marea Zi a Ispășirii?

Interesant este faptul că capitolul 16 vine după capitolele 11-15 unde se abordează majoritatea problemelor legate de curat/necurat. Oare putea Dumnezeu să facă mai evident faptul că noi trebuie să fim curățiți de toate necurățiile pe care Cel sfânt a ținut să ni le specifice înainte de a fi pregătiți pentru încheierea Judecății? Toată Legea curăției/necurăției se încheie defapt cu Leviticul 16, cu judecata. Legea Marii Ispășiri declară, "Și acesta să vă fie un statut pentru totdeauna, în luna a șaptea, în ziua a zecea a lunii, să vă chinuiți sufletele și să nu faceți deloc nicio lucrare, nici cel din țara voastră, nici străinul care locuiește temporar printre voi; Pentru că în ziua aceea preotul va face ispășire pentru voi, pentru a vă curăța ca să fiți curați de toate păcatele voastre înaintea DOMNULUI." Leviticul 16:29,30 BTF.

Cât de clar ne arată Creatorul și Mântuitorul nostru că Marea Zi a Ispășirii are a face cu curățirea noastră de toate necurățiile menționate de El în Cuvântul Său! Prin Legea ceremonială Dumnezeu ne-a arătat că toate păcatele comise de om, prin care se făcea necurat, trebuiau transferate asupra templului prin Mielul lui Dumnezeu și Marele Preot, Iisus Hristos. Acestea includeau toate necurățiile menționat în Leviticul 11-15, care defapt fac parte din porunca a 4-a. În Marea Zi a Ispășirii se finaliza procesul de curățire de toate păcatele. Doar aceia care aveau toate păcatele transferate asupra Templului prin Isus Hristos, aveau să fie pe deplin curățiți de ele prin sângele Lui. Toți ceilalți aveau să-și poarte singuri necurăția în timpul plăgilor!

Pentru mine acest ultim punct este cel mai actual și important care mi-a stabilit pentru totdeauna importanța Legii despre curat/necurat. Nu numai că nu mai am nici o îndoială de validitatea acestor legi sanitare și de aplicabilitatea lor pentru noi astăzi fiindcă face parte din porunca a 4-a, dar am realizat importanța lor extremă în timpul acesta când Marea Zi a Ispășirii, a curățirii de TOATE necurățiile noastre, stă să se încheie pentru fiecare dintre noi! Dumnezeu vrea să fim pe deplin curățiți de orice firesc și pe deplin sfinți pentru a ne înfățișa înaintea Celui sfânt și curat! Cum aș putea să refuz invitația Lui de a mă curăți/sfinți ca să fiu cu El?

Concluzie

Trebuie făcută distincția între Legea Celor Zece Porunci și detalierea ei și Legea ceremonială și detalierea ei. Ca să le îmbinăm ar însemna să eliminăm legi și porunci care sunt aplicabile sau a păzi legi și porunci care s-au împlinit în Hristos și astfel să negăm jertfa Sa și slujirea Sa ca împlinire a Legii ceremoniale. Leviticul 15 este un exemplu de Legi care detaliază Decalogul și în același timp aplică Legea ceremonială pentru sfințire/curățire și aducerea înapoi la împlinirea Legii care detalia Decalogul.

Fie ca Isus Hristos, Mântuitorul și Domnul nostru, să ne dea harul să rămânem la “stă scris,” “‘La lege şi la mărturie!’ Căci dacă nu vor vorbi aşa, nu vor mai răsări zorile pentru poporul acesta.” Isaia 8:20. Orice adăugire sau scoatere din Cuvântul care S-a întrupat va aduce asupra noastră consecințele menționate de Creator. Să ne lepădăm dar de noi înșine și cu încredere în Legiuitorul divin să acceptăm crucea, lăsând consecințele în mâna Sa atotputernică. Fie ca "sângele lui Isus Hristos, Fiul Lui, ne curăţă de orice păcat." 1 Ioan 1:7. Amin.